 |
|
Over Cis Koetse |
 |
"Met het onafscheidelijke potlood legt Cis Koetse
haar werklijkheid vast. Het is de realiteit van het alledaagse: bloemen, vrouwenfiguren, knikkers, een oude knuffel of een pop. In het gewone schuilt veel schoonheid. Zo toont bijvoorbeeld een stilleven voorwerpen uit iemands leven dat door de tedere weergave de heimwee naar de verloren tijd oproept. Tegelijk wil ze doordringen tot de werkelijkheid achter de zichtbare realiteit. Door figuren uit verschillende tijdvakken met elkaar te confronteren, plaatst ze deze in een metafysische dimensie waarin heden en verleden in elkaar overlopen. Het onderstreept en verdiept de grootsheid van het alledaagse. In de tekening "In de tuin" ontmoeten haar eigen verleden en de wereld van Velasquez elkaar. De werkelijkheid wordt dromerig gevangen in minutieuze potloodstrepen. Cis Koetse heeft een uitstekende beheersing van de tekentechniek en is in staat de kleinste nuanceringen in licht en donker feilloos te vangen. Waar de ene tekening volledig is uitgewerkt, laat ze in andere werken bewust delen schetsmatig om spanning op te roepen en het oog te leiden naar de essentie. Werk dat laat zien hoe aantrekkelijk, gevoelig en genuanceerd de getekende weergave kan zijn"
drs. M.P. van Maarseveen Directeur Paleis het Loo ( voorheen Directeur Drents Museum )
Korte Biografie:
Opleiding:
1961-1965 |
ABK Minerva te Groningen, richting monumentale en versierende vormgeving. Docenten: Evert Musch, Diederik Kraaypoel, Max v.d. Wissel, Nico Bulder, Folkert Haanstra. |
1964 |
Aankoop tekening door de Ploegstoffen fabriek te Bergeik (N-Br.) via ABK Minerva |
1965-1967 |
Stage Parijs bij Musee d'Art Moderne Portret en model docent mons. Francois Antonio |
1966-1970 |
Stofontwerpen o.a. voor Marimekko Finland |
1967-1969 |
Reclame opdrachten voor Fa. Kreymborg Nederland |
1966-1978 |
Reclame opdrachten voor o.a. Brand Belinda International |
|
|
|
|
|
|
 |